Kantoor Achten | Hulp met MyCrelan
16030
page-template-default,page,page-id-16030,multiple-domain-kantoorbocholt-be,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-8.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.2,vc_responsive
 

Hulp met MyCrelan

Online bankieren geeft u veel vrijheid en het bespaart u heel wat tijd. Bovendien is een online-abonnement gratis én een stuk makkelijker dan u denkt! Om u op weg te helpen, hebben wij deze infofiche ontwikkeld, waarin wij een antwoord proberen te geven  op de verschillende vragen die u kunt hebben over (het gebruik van) MyCrelan. 

Omdat de toepassing van MyCrelan regelmatig verandert en verbetert, is het mogelijk dat uw specifieke vraag (nog) niet in dit overzicht opgenomen is. Wilt u toch graag een antwoord, stuur dan even een mailtje naar info@kantoorachten.be of bel naar het kantoor op 089/46 46 06. Op die manier kunnen we er samen voor zorgen dat deze lijst zo volledig mogelijk wordt!

Wat kost een MyCrelan-abonnement?

Een Online-abonnement inclusief één Digipass is volledig gratis. Indien de batterij van uw Digipass leeg is of indien deze defect is, krijgt u gratis een nieuwe. In geval van beschadiging door de gebruiker of bij inlevering van een niet-defecte Digipass, betaalt u €25 voor een nieuwe Digipass na inlevering van het oude toestel. Indien u bij verlies of diefstal het oude toestel niet meer kunt inleveren, betaalt u altijd €25.

Is een MyCrelan-abonnement veilig?

Absoluut! Om in te loggen op uw abonnement zijn maar liefst vier sleutels nodig, namelijk uw persoonlijke gebruikersidentificatie, het serienummer van de Digipass, de pincode van de Digipass en een eenmalige zescijferige inlogcode die u verkrijgt als u de Digipass aanzet met de pincode.

Ook om verrichtingen te ondertekenen, moet telkens de pincode ingegeven worden in de Digipass en vervolgens moet u de code ingeven die op uw Digipass verschijnt. Bovendien zal uw Digipass geblokkeerd worden na 5 foute pogingen om de pincode in te geven en/of wordt uw online abonnement geblokkeerd indien de eenmalige code 3 keer foutief wordt ingegeven. Iemand die onrechtmatig zou willen inloggen op uw abonnement, heeft dus zowel uw persoonlijke gebruikersidentificatie als uw persoonlijke pincode én uw Digipass nodig. Al deze maatregelen maken misbruik van uw MyCrelan-abonnement dus zeer moeilijk.

Natuurlijk moet u zelf ook altijd waakzaam blijven: onthoud de pincode van uw Digipass goed en noteer deze nergens. Laat uw computer bij voorkeur ook uw gebruikersidentificatie niet onthouden maar leer hem uit uw hoofd en berg uw Digipass altijd uit het zicht en veilig weg. Na 10 minuten inactiviteit zal uw  MyCrelan-sessie ook automatisch afgesloten worden, maar het is altijd raadzaam om onmiddellijk uit te loggen zodra u klaar bent door rechtsboven op ‘Uitloggen’ te klikken.

Indien u deze tips volgt, geeft u oplichters geen kans! .

Wie kan een MyCrelan abonnement aanvragen?

Elke titularis of volmachthouder van een zichtrekening bij Crelan die ouder is dan 12 jaar komt hiervoor in aanmerking. Indien u enkel een spaarrekening bij Crelan heeft, is het niet mogelijk om een MyCrelan abonnement aan te vragen. Bij jongeren tussen 12 en 16 jaar moet een wettelijke vertegenwoordiger de aanvraag mee ondertekenen, dit kan een ouder of een voogd zijn. .

Hoe vraag ik een MyCrelan abonnement aan?

Hiervoor kunt u een afspraak maken of langskomen aan het loket. (Klik hier voor de openingsuren). U kunt ook online een aanvraag doen.

Hoe kan ik inloggen met mijn Digipass?

Nadat u uw aanvraagformulier heeft ondertekend, ontvangt u van ons de Digipass met een serienummer op de achterkant. Dit is uw persoonlijke Digipass en kan dan ook niet uitgeleend worden aan anderen, hij is enkel gelinkt aan uw abonnement.

De eerste keer dat u inlogt, moet u een vier-cijferige code kiezen die u nodig hebt om uw Digipass aan te zetten en om verrichtingen te valideren. Vervolgens ontvangt u enkele dagen later per post een identificatiecode, ook deze is persoonlijk gelinkt aan u abonnement.

  • Surf naar www.crelan-online.be
  • Klik links op inloggen
  • Voer bovenaan de identificatiecode in die u per post heeft gekregen (Let op, deze is hoofdlettergevoelig)
  • Vul daaronder het serienummer in dat u op de achterkant van de Digipass terugvindt.
  • Zet de Digipass aan door onderaan op het groene pijltje te klikken en door de zelfgekozen pincode van het toestel in te toetsen.
  • Druk op functietoets 1 en typ de zescijferige code die op de Digipass verschijnt in het vakje onderaan uw inlogscherm op de computer.
  • Druk vervolgens op OK en u bent ingelogd!

Moet ik binnen een bepaalde tijdspanne voor de eerste keer inloggen?

Ja! Indien u niet binnen de twee maanden inlogt nadat u uw abonnement heeft aangevraagd, zal uw Digipass uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd worden. Hiervoor komt u naar het loket, zodat wij uw abonnement opnieuw kunnen activeren. U zult een nieuw wachtwoord via de post ontvangen om opnieuw in te loggen, maar let op dat u deze keer wel binnen de twee maanden uw abonnement gebruikt!

Ik wil de pincode van mijn Digipass wijzigen. Kan ik dit zelf doen?

Jazeker! Zet hiervoor uw Digipass aan met de pijltjestoets en typ uw oude code in. Zodra de code ‘APPLI’ verschijnt, houdt u de pijltjestoets ongeveer 2 seconden ingedrukt. Zodra er ‘NEW PIN’ verschijnt, kunt u een nieuwe viercijferige code ingeven. Nu verschijnt er ‘PIN CONF’, geef uw nieuwe code nu nogmaals in. Zodra er achtereenvolgens ‘NEW PIN CONFIG’ en ‘APPLI’ op uw scherm verschijnt, is uw nieuwe code geactiveerd!

Ik heb vijf keer een foute code ingevoerd op mijn Digipass. Wat moet ik nu doen?

In dit geval verschijnt er ‘LOCK PIN’ en een foutcode op het schermpje. Kom dan met uw geblokkeerde toestel even langs het loket, zodat wij uw Digipass kunnen deblokkeren. Vervolgens zal u via de post een deblokkeringscode ontvangen, deze moet u ingeven in uw Digipass. Dan kunt u een nieuwe pincode kiezen en kunt u weer aan de slag.

Ik weet mijn gebruikersidentificatie niet meer. Wat nu?

Hiervoor kunt u simpelweg even langs het loket komen, wij kunnen u dan onmiddellijk verder.

Krijg ik mijn uittreksels nog op papier als ik een Crelan-Online abonnement heb?

In principe niet. Als wij voor u een Crelan-Online abonnement aanmaken, wordt de verzending van uw rekeninguittreksels automatisch aangepast naar ‘Online’. U kunt vanaf dat moment uw rekeninguittreksels downloaden, opslaan en zelf afdrukken vanuit My Crelan. Als u een bankkaart hebt, kunt u de uittreksels ook nog altijd afprinten aan de Crelan-automaat in onze lobby. Wilt u de uittreksels wel nog per post ontvangen? Geef dit dan even aan ons door, zodat wij dit voor u kunnen aanpassen. Houd hiermee wel rekening met de verzendingskosten (zie Tarieflijst op www.crelan.be). Online uittreksels zijn uiteraard gratis.

Kan ik een tweede Digipass aanvragen?

Nee, dit is niet mogelijk. Indien u als basisrekening een gemeenschappelijke rekening heeft gekozen, kunt u wel een Crelan-Online abonnement openen op naam van beide titularissen.

Wat kan ik allemaal doen met My Crelan?

  • Saldo en de gegevens van verrichtingen opvragen van zichtrekeningen, spaarboekjes, pensioenspaarrekening,…
  • Uitgavenstaat van uw VISA-kaart raadplegen
  • Overschrijvingen doen naar binnen- en buitenland en met uitgestelde memodatum
  • Domiciliëringen raadplegen
  • Doorlopende opdrachten aanmaken, raadplegen, wijzigen en stopzetten
  • Begunstigden bewaren, beheren en verwijderen
  • Beleggingsportefeuille en het saldo van uw effectenrekeningen raadplegen
  • Rekeninguittreksels raadplegen
  • Nieuwe rekening openen
  • Facturen ontvangen en betalen via Zoomit
  • Bankkaart aanvragen
  • Beleggingsfonds of coöperatieve aandelen onderschrijven
  • Cheques bestellen
  • Overzicht van uw kluizen raadplegen
  • Status van uw krediet(en) raadplegen
  • Persoonlijke gegevens wijzigen
  • Beleggingsprofiel aanmaken en beheren
  • Berichten sturen naar de Service Desk of naar uw bankagent

Kan ik ervoor kiezen om bepaalde rekeningen niet meer in mijn My Crelan te zien?

Jazeker, indien u even contact met ons opneemt, kunnen wij aanduiden welke rekeningen wel of niet in het abonnement zichtbaar mogen zijn. Er moet wel altijd een zichtrekening als basisrekening aangeduid blijven!

Welke rekeningen krijg ik te zien als ik mij inlog?

Dit zijn alle rekeningen waarvan u titularis of volmachthouder bent, de rekeningen waarvan u wettelijke vertegenwoordiger* bent en de rekeningen waarvan u statutaire vertegenwoordiger bent in geval van een vereniging of rechtspersoonlijkheid.

* Bij minderjarigen zijn de ouders/voogd altijd wettelijke vertegenwoordigers totdat deze 18 jaar worden. Vanaf deze leeftijd vervalt de vertegenwoordiging automatisch en zullen de rekeningen ook niet meer in uw abonnement verschijnen. U kunt wel nog een volmacht op de rekeningen krijgen, maar dit gaat enkel indien uw kind hier ook voor ondertekent. Ook bij verlengd minderjarigen of personen die onder bewindvoering worden geplaatst, wordt er een persoon als wettelijke vertegenwoordiger aangeduid.

Welke limieten gelden er voor overschrijvingen via My Crelan?

Voor overschrijvingen met of zonder memodatum kunt u standaard €10.000 per dag overschrijven. Voor overschrijvingen naar het buitenland of voor doorlopende opdrachten geldt een daglimiet van €5.000.

U kunt deze limieten wel door ons laten verhogen met een maximum van €150.000 per dag voor overschrijvingen met of zonder memodatum en €100.000 voor buitenlandse overschrijvingen en doorlopende opdrachten.

Ik heb drie keer een foute pincode ingegeven met mijn bankkaart. Kan ik deze code ook resetten via mijn My Crelan abonnement?

Nee, hiervoor zult u even langs het loket moeten komen, zodat wij dit voor u in orde kunnen maken.

Kan ik jullie een bericht sturen via My Crelan?

Dit kan zeker! Zodra je ingelogd bent op My Crelan, kies je aan de linkerkant het menu ‘Berichten’. Hier kan je zowel je inbox als je outbox (oftewel verzonden berichten) bekijken en kan je berichten sturen. Je kan de Service Desk contacteren, je kan ons een berichtje sturen en je kan een aanvraag voor een afspraak versturen. Kies simpelweg naar wie je een bericht wilt sturen, bijvoorbeeld ‘Agent contacteren’. Vul je gegevens in, typ je bericht en klik rechts onderaan op ‘Verzenden’. Indien wij een reactie sturen, zal dat in je inbox verschijnen.

Kan ik My Crelan ook op mijn smartphone of tablet gebruiken?

Hiervoor heeft Crelan een specifieke app ontwikkeld, namelijk Crelan Mobile. Deze kunt uw downloaden in de Playstore voor Android (versie 2.3 of hoger) of de App Store voor Apple (iPhone 4 of hoger met iOS 6 of hoger). Voor Windows Phone is er (nog) geen app beschikbaar. Om de applicatie te downloaden moet u wel minstens 18 jaar zijn én al over een My Crelan abonnement beschikken.